Sunday, September 28, 2008
انا والمخابرات والعادلي والسياح والحرايق
اكتب اليوم علي استعجال وفي تدوينة لم اكن مخططا لها
ان تخرج بهذه الصورة فحقيقة اني كنت انوي ان اكتب تفاصيل يوم قضيته في مبني المخابرات
الا ان هناك العديد من المفارقات التي تدعوني لان اسخر من عملية التحقيق التي جرت معي وساقولها بالتفصيل لاحقا معلقا علي مدي الحال الذي وصلنا اليه
لكن فجأة نسمع خبر اختطاف سياح في رحلة سفاري
وحريق المسرح القومي
ومن قبله حريق الشوري
من فبله حريق قصر الثقافة
وحريق القطارات
وفي النهاية اسلام العدل يتبعت المخابرات علشان يبحثوا موقفوا الامني
سبحان الله بجد نظام عجيب
انا اسف اني بقول عليه نظام
لكن بجد عجيب جدا
متروحوا تتشطروا علي اللي خطفوا السياح
ولا تعرفونا مين السبب في الحرايق دي
والمفارقة الرائعة اني كنت في المخابرات تاني يوم من اختطاف السياح
وضحكت قوي هناك لدرجة ان شاب من اللي كانوا رايحيين معايا سألني باعتباري انا الوحيد اللي رايح سياسي
وفاهم في الحوارات دي
بيقولي لو حد زعقلي اعمل ايه
قلته قله يا باشا هو انا اللي خطفت السياح علشان تزعقلي
هيقوم قاطم في ساعتها
وعلي صعيد اخر قرأت في بعض الجرائد مانشيتات مثل
هل يقيل مبارك العادلي
الحقيقة مانشيت يدعو للسخرية
انا اتحدي اي شخص ان يحضر لي سببا واحد لاقالة العادلي
ستقولون ماذا بعد اختطاف السياح
الم يتم اقالة الالفي بعد حادثة الاقصر الشهيرة ؟
عفوا فارق كبير
فانتم تفهمون وظيفة العادلي فهما خاطئا
العادلي وظيفته الاولي والوحيدة هي حماية امن وامان النظام من معارضيه
وليس حماية السياح
وليس منع الحرائق والجرائم
العادلي وظيفته اسمي وارقي من ذلك بكثير
العادلي يحمي الرئيس المفدي
والقائد المعظم
فهل يضر الرئيس اختطاف بعد السياح ....طظ في السياح
هل يضر الرئيس اختطاف 8 مصريين ....ياعم يخفوا الكثافة السكانية
هل يضر الرئيس اشتعال بعض الحرائق ....هي اختفالات شعبية
هل يضر الرئيس احتراق قطر الصعيد ...دول صعايدة ياعم
ايها السادة ان الحالة الوحيدة التي يقيل فيها الرئيس وزيره هامان اقصد العادلي
هي في حالة بقاء خيرت الشاطر خارج السجن
او بقاء ايمن نور خارح السجن
او بقاء الاحزاب قوية
او صعود نجم اقتصادي ليس من كوارد الحزب الوطني
او مظاهرة مليونية حاشدة تصل الي القصر الجمهوري حينها يكون حبيب العادلي فاشلا في وظيفته
اما قبل هذا فدعو كل فرد يعمل في وظيفته
المخابرات تحقق معي
امن الدولة يقوم بتحرياته عني
الامن الحربي يطلب مني املاء العديد من البيانات
وحبيب العادلي يقمع للرئيس معارضيه
ونظيف يؤدي صلاة الجمعة نيابة عن الرئيس
والمختطفين يتفاوضون
تخيلوا بيتفاوضوا مع مختطفين وبيحققوا معايا
فارق كبير بين تفاوض وتحقيق
وسلام هي حتي مطلع الفجر
اسلام العدل
 
posted by islam eladl at 12:41 PM | Permalink |


0 Comments: